شناسه خبر: 136812 منتشر شده در مورخ: 1398/09/30 ساعت: 11:39 گروه: سواد رسانه‌ای
پژوهشگر حوزه تاریخ:

تاریخ ژورنالیستی امروز متکی بر سند نیست

تاریخ ژورنالیستی امروز متکی بر سند نیست
پژوهشگر حوزه تاریخ، گفت: برخی افراد به الگوهایی تبدیل شده‌اند که سخن‌های بدون پشتوانه آنها در حافظه تاریخی ایران مستند می‌شود در حالی که بدون بهره‌گیری از سند، حرف هایشان چیزی فراتر از خاطره، داستان سرایی و ژورنالیسم متکی بر غرض نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار نشست تخصصی عکاسی قاجار در بوته پژوهش با سخنرانی رضا کسروی، کامران صفامنش و نیایش پورحسن پژوهشگران حوزه تاریخ عصر دوشنبه پیش درآمدی برای آغاز به کار نمایشگاه عکس «فوتوغرافخانه» در نگارخانه خیال فرهنگستان هنر شد.

 نیایش پور حسن در حاشیه این مراسم گفت: متاسفانه افرادی همچون آیدین آغداشلو و رویین پاکباز به عنوان برندهایی که از طرف مردم مورد مقبولیت قرار گرفتند بدون پشتوانه سندهای تاریخی مباحثی را مطرح می کنند که حافظه تاریخی ایران را به اشتباه شکل می دهند و این درد است که باید سال ها تلاش کرد که شاید بتوان این اشتباهات فاحش تاریخی را اصلاح کرد.

پژوهشگر حوزه هنرهای قاجار و عکاسی گفت: سند مهمترین پشتوانه ادعا است و اگر چیزی مطرح می شود باید قدرت اثبات داشته باشد و نمی‌توان حرف اشخاص را ملاک قرار دارد. برای مثال آغداشلو معتقد است مصور الملک کارگاه مجلل و بزرگی داشته است درحالی که ایشان از فقر می نالیده است و نقض‌ها اینچنین بیرون می زند.

وی با اشاره به اشتباهات متعدد در روایت های تاریخی گفت: درباره عکس، نقاشی و تاریخ نمایش این معضلات را داریم و سند پژوهی وسند شناسی به همراه تصاویر به کمک ما آمده است و تا حدی زیادی کمبودها و این نقصان را می توان جبران کرد ولی امیدوارم به سمتی برویم که چیزی را به راحتی نپذیریم.

وی گفت: بخش های دولتی که میراث تاریخی ما را نگهداری می کنند نسبت به این نقدها بی تفاوت هستند و حاضر نیستند به این اصلاحات تن دهند. دوست دارند آن چیزی که در ذهنشان سال هاست ساخته شده همانطور باقی بماند که برای مثال در جمع دست اندرکاران حوزه تاریخ کاشان درباب کمال الملک مباحثی را  تکیه بر سند ارائه کردم که کسی حاضر به انجام اقدام برای اصلاح آن برنیامد.

وی ادامه داد: معمولا شناخت تاریخی ما از اتو بیوگرافی ها (خودزندگی‌نامه) شکل می گیرد که تجربه در همه جهان اثبات کرده است که چنین روایتی نمی تواند دقیق باشد که برای مثال در اتوبیوگرافی کمال الملک که از سوی  مرحوم دکتر غنی مکتوب شده است کمال الملک مدعی است که خودآموخته هنر نقاشی است درحالی که خانواده غفاری همچون پدر و عموی وی از هنرمندان ماهر چاپ سنگی بودند و همچنین کمال الملک به مدت هشت سال زیر نظر مزین الدوله در دارلفنون تحصیل کرده است و این گزافی بیش نیست که سعی در کتمان آن داشته است.

این پژوهشگر با اشاره به تعدد بی شمار این اشتباهات تاریخی افزود: برای مثال کریم شیره‌ای دلقک معروف ناصرالدین شاه در تمام کتابهای دوران پهلوی وی را فردی اهل نماز، قرآن، پیغمبر و تقوا می دانستند که سعدی و حافظ می خوانده است واقعا چنین نبوده و این بنده خدا به هیچ عنوان سواد نداشته است و تمامی این ها اراجیف است و این دردناک است که جامعه به دروغ زیبا دلخوش است.

پور حسن در سخنرانی میان حاضرین این مراسم مشروطه را یکی از دلایل تضعیف نقاشی عنوان کرد و گفت: در این فضای سیاسی نقاشان حامیان مالی و سفارش دهندگان خود را از دست می دهند و همچنین چاپ سنگی جای خود را به چاپ سربی میدهد و فقر جامعه هنری ایران را فرا می گیرد و بسیاری از نقاشان در آتلیه های عکاسی به رتوش (ویرایش) عکس و قاب سازی روی می آورند.

از لطفعلی صورتگر شیرازی نقل قولی به جای مانده که در آن شرایط سیاسی و اقتصادی مشروطه گفته است: هوا سرد، دلم سرد و دستم سرد است. 

وی با انتقاد از وابستگی نقاشان به دربار گفت: در آن دوران نقاشی دیواری در برزیل انقلاب به پا می کند ولی نقاشان ما همچنان برای درباریان نامه می نویسند و التماس می کنند که پرتره ای بکشند و پولی دریافت کنند.

رضا کسروی نیز با نمایش تصاویر جعلی از امیرکبیر گفت: تا به امروز تصاویر منتسب به امیرکبیر غیرواقعی است و تصاویر محتملی وجود دارد که قابل تایید نیست.

وی سپس تصاویر معروف داگرئوتیپ (نخستین شیوه های عکاسی بر روی شیشه) در جهان را از شخصیت های بزرگ نشان داد و گفت؛ در ایران نیز نقاشی هایی از روی شیشه های ژول ریشار (عکاس فرانسوی دربار قاجار) انجام شده است.

کامران صفامنش نیز در سخنانی بر نقش عکس در شناخت پژوهش های تاریخی تاکید کرد و از تجربه تهران پژوهی خود در ۵۰ سال گذشته گفت.

در پایان نمایشگاه عکس «فوتوغرافخانه» مجموعه‌ای شامل بیش از ۱۲۰ عکس است که سیری تصویری از آغاز عکاسی در ایران را به روایت ناصرالدین شاه قاجار، هولتسر، عبدالله قاجار، آنتوان سوریوگین و «خودتصویر» هایش که نخستین سلفی‌های ایرانی نیز محسوب می‌شوند افتتاح شد.

این ‌مجموعه با همکاری کاخ موزه گلستان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، موزه ملی ملک و مجموعه‌های شخصی محسن احتشامی فراهم شده و به معرض تماشای علاقمندان هنر عکاسی و تاریخی نزدیک به ۱۸۰ سال قرار گرفته است.

این نمایشگاه تا ۱۰ دی ماه همه روزه از ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر به جز ایام تعطیل به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، فرهنگستان هنر برپاست.

انتهای پیام/

کلید واژه
 
google-buzz twitter digg facebook linkedin
  نظرات بینندگان  
  نظر شما  
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با سایت، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

4.حداکثر کاراکتر مجاز جهت ارسال نظر 1000 کاراکتر می باشد.
نام:
ایمیل:
نظر:
 
پربیننده ترین اخبار
پربحث ترین اخبار
Page Generated in 0/5849 sec