شناسه خبر: 136768 منتشر شده در مورخ: 1398/09/13 ساعت: 08:46 گروه: سواد رسانه‌ای
فعال رسانه‌ای:

دانشگاه، محور توسعه روزنامه‌نگاری علم است

دانشگاه، محور توسعه روزنامه‌نگاری علم است
فعال رسانه‌ای گفت: محور توسعه روزنامه‌نگاری علم دانشگاه است، آن هم دانشگاهی که تحقیق و پژوهش در آن اولویت قرار دارد و براساس نیازهای جامعه دست به فعالیت علمی می‌زند تا بتواند پاسخی به نیازهای جامعه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار مجید رضائیان در ارتباط با جایگاه ژورنالیسم علم در تقسیم‌بندی‌های روزنامه‌نگاری اظهار کرد: روزنامه‌نگاری را از دو منظر ژانر و نوع رسانه می‌توان تقسیم‌بندی کرد.

وی با اشاره به این مطلب که تقسیم‌بندی بر اساس ژانر روزنامه‌نگاری به انواع خبری، تشریحی، توسعه، تحقیقی، تحلیلی و روزنامه‌نگاری آنلاین تقسیم می‌‌شود، به منظر تقسیم‌بندی براساس نوع رسانه اشاره کرد و گفت: برخی بر این باورند که روزنامه‌نگاری فرم‌گرا است و باید برمبنای نوع رسانه ژورنالیسم تقسیم‌بندی شود که در این‌صورت انواع ژورنالیسم براساس موضوع عبارتست از روزنامه‌نگاری مطبوعاتی، تلویزیونی، روزنامه نگاری وب و ...

این استاد روزنامه‌نگاری با بیان این‌که در این میان ژورنالیسم علم با شاخص تحول تعریف می‌شود، گفت: با درنظرگرفتن شاخص‌ نوشونده، روزنامه‌نگاری علم وارد عرصه روزنامه‌نگاری تخصصی می‌شود و به همین دلیل باید آن را بخشی از تقسیم‌بندی موضوعی دانست.

رضائیان در ادامه در خصوص وضعیت ژورنالیسم علم در کشور عنوان کرد: برای بررسی این موضوع می‌بایست رسانه‌های ایران را از رسانه‌های وب پایه گرفته تا رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب را در حوزه تحولات این عرصه بررسی کرد.

وی با اشاره به این مطلب که در بررسی وضعیت روزنامه‌نگاری علم باید رویکرد علمی داشت، عنوان کرد: شما باید برای این بررسی یک شاخص را مدنظر قرار دهید.

این فعال حوزه رسانه ادامه داد: در حال حاضر در کشور رسانه‌های وب پایه غالب شده است و مهم‌ترین مشکل موجود آن نیز این است که عموماً گرایش به بازنشر دارد و وقتی هم که می‌خواهیم کار تولیدی در آن انجام دهیم بدون توجه به فرم‌های مختلف همچون نقد، مقاله، یادداشت‌نویسی، گزارش نویسی، مصاحبه‌های عمقی و ... به خبر نقل قولی ناقص و اشتباه وی گفت و وی افزود روی می‌آوریم.

این فعال حوزه رسانه ادامه داد: مشکل دیگر ژورنالیسم علم در جذب مخاطب است، بدین معنی که تا وقتی چرخه علم در کشور کامل نیست و فرآیند آن به تغییر در وضعیت جامعه منجر نمی‌شود علم دغدغه مخاطب نبوده و نمی‌تواند برای او جذاب باشد.

رضائیان با اشاره به این مطلب که درست است روزنامه‌نگاری علم برای مردم جذاب نیست ولی باید این را بدانیم مخاطبان روزنامه‌نگاری علم افراد عام هم نیستند، گفت: اگر روزنامه‌نگاری علم برای مخاطبان خاص هم جذاب نیست باید آنها را آموزش دهیم و در کنار آن به آنها خوراک دهیم تا ضمن آگاهی از یافته‌های جدید هرکدام در عرصه تخصصی‌شان حرف‌هایشان را در قالب روزنامه‌نگاری علم مطرح کنند و به شبکه‌ای از ارتباطات دست یابند.

وی در پایان تصریح کرد: محور توسعه روزنامه‌نگاری علم دانشگاه است، آن هم دانشگاهی که تحقیق و پژوهش در آن اولویت است و براساس نیازهای جامعه دست به فعالیت علمی می‌زند تا بتواند پاسخی به نیازهای جامعه باشد.

انتهای پیام/

کلید واژه
 
google-buzz twitter digg facebook linkedin
  نظرات بینندگان  
  نظر شما  
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با سایت، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

4.حداکثر کاراکتر مجاز جهت ارسال نظر 1000 کاراکتر می باشد.
نام:
ایمیل:
نظر:
 
پربیننده ترین اخبار
پربحث ترین اخبار
Page Generated in 0/0172 sec