شناسه خبر: 136725 منتشر شده در مورخ: 1398/08/27 ساعت: 11:00 گروه: سواد رسانه‌ای

تورم خبرهای حاشیه‌ای بنزین در فضای مجازی/رجوع به سواد رسانه‌ای

تورم خبرهای حاشیه‌ای بنزین در فضای مجازی/رجوع به سواد رسانه‌ای
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای درباره تغییرات قیمت بنزین که دستمایه‌ای برای انتشار شایعات و اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی شده است می‌گوید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار معصومه نصیری با بیان اینکه تغییرات قیمت بنزین و تصمیمات جدید در این زمینه بازهم دستمایه‌ای برای انتشار شایعات و اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی شده است اظهار کرد: سازندگان این شایعات موفقیتشان را در گرو ناآگاهی مخاطبان می‌دانند و از این رو در فضایی که هم موضوع «مهم» است و هم «ابهامات» افکار عمومی درباره آن زیاد، از هیچ تلاشی جهت نشر اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست ردیغ نمی‌کنند.

وی افزود: آنچه مخاطبان را در برابر این دست از اخبار واکسینه‌ می‌کند، «سواد رسانه‌ای» است. نداشتن این مهارت شاید پاشنه آشیل ما در شرایطی از این دست باشد تا مخاطب بدون آگاهی تحت تاثیر شگردهای رسانه ای قرار نگیرد. سواد رسانه ای تلاش دارد مخاطبی هوشمند که در مواجه با پیام‌های رسانه‌ای فعالانه اقدام کرده و تعمق و تعقل را راس اقداماتش قرار می‌دهد، تربیت کند.

این مدرس سواد رسانه‌ای تصریح کرد: علی رغم تاکیدات فراوان درباره‌ ضرورت‌های فراگیری نهضت سواد رسانه‌ای، این مهم به صورتی شعاری و در برهه‌های خاص مورد توجه قرار گرفته و بعد از فروکش‌کردن التهابات از سوی نهادها و تصمیم سازان به فراموشی سپرده شده و تا اتفاق بعدی در حدی یک شعار زیبا و به‌روز مورد توجه قرار می‌گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران اظهار کرد: اینکه ما در برنامه‌ای زمانبندی شده و مستمر نسبت به ارتقای سواد رسانه‌ای مردم، مسوولان و رسانه‌ها اقدام نمی‌کنیم و در بزنگاه‌ها انگشت اشاره را سمت مردم می‌گیریم که مردم باید هوشمندانه رفتار کنند و شایعات را نپذیرند، از دایره انصاف خارج شدن است. اگر ما طی عزمی ملی و همگانی جهت توانمندسازی همه ارکان و بخش‌های جامعه اقدام کرده باشیم، اولا دیگر نگرانی مداوم فریب خوردن افکار عمومی را نخواهیم داشت و ثانیا او را به مهارت و دانشی مجهز کردیم که در در تمام اوقات نسبتش با رسانه‌ را سنجیده و کنشگری جدی و فعال باشد.

نصیری با بیان اینکه در عصر رسانه‌ سواد رسانه‌ای دیگر یک موضوع لاکچری و شعاری نیست که نسبت به آن بی تفاوت باشیم، یادآور شد: سواد رسانه‌ای امروز ضرورتی حیاتی و حتمی است که غفلت از آن می‌تواند غیرقابل‌جبران باشد.

وی در پایان گفت: همه فعالان این عرصه باید فعالانه و با احساس مسوولیت وارد میدان شوند.

انتهای پیام/

کلید واژه
 
google-buzz twitter digg facebook linkedin
  نظرات بینندگان  
  نظر شما  
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با سایت، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.

3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.

4.حداکثر کاراکتر مجاز جهت ارسال نظر 1000 کاراکتر می باشد.
نام:
ایمیل:
نظر:
 
پربیننده ترین اخبار
پربحث ترین اخبار
Page Generated in 0/0179 sec